Dag 20: tempels, toeristen en tuktuks - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mariska Kerkhoff - WaarBenJij.nu Dag 20: tempels, toeristen en tuktuks - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mariska Kerkhoff - WaarBenJij.nu

Dag 20: tempels, toeristen en tuktuks

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

22 November 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Zittend in een busje van noord naar oost zie ik het landschap van Cambodja voorbij flitsen; verrassend plat! Na Thailand ben ik gewend aan bergen en glooiende landschappen. Hier doen de uitgestrekte rijstvelden me soms denken aan Nederland. Oké, een klein beetje maar, die tropische bomen vindt je niet tussen de Nederlandse koeien. Onze koeien dragen overigens ook geen sieraden, hier zijn ze rijkelijk versierd met belletjes.

Overal, in steden en op het platteland, is stilstaand water in de vorm van plasjes, vijvertjes en slootjes met de meest ranzige geuren en kleuren. Muggen zitten overal, dus ik neem maar netjes elke dag mijn anti-malariapil in. In mijn slaapkamer liggen echter alleen maar dode muggen op de grond, ik denk er maar niet teveel bij na wat ze daar voor gif gespoten hebben...

Siem Reap was mooi om te zien, maar de vriendelijkheid van Cambodja was ver te zoeken en wat een afzetterij voor toeristen! Zo ging ik samen met een Franse de drijvende dorpjes op het Tonle Sap meer bezoeken, het op 2 na grootste meer ter wereld. Kosten voor de tuktuk, voor de boot, voor de mangroven. Ohja, ook graag een bijdrage voor voedsel voor het weeshuis, voor de kapitein, voor de opleiding van de gids. Ja hallo, als je zo gek bent kost het je samen bijna $140 dollar voor 3 kwartier varen!

Het tempelcomplex is enorm en je zou er best een aantal dagen rond kunnen brengen. Ik heb echter de verkorte versie gekozen, in 1 dag langs de mooiste exemplaren. Ik weet haast zeker dat ik dan wel weer genoeg oude gebouwen heb gezien. Om 5 uur 's morgens opgehaald, oké half 6 want alles en iedereen is hier altijd te laat. Met m'n Franse vriendin in de tuktuk naar de tempels voor een zonsopgang boven het meer. Mooi... die wolken. Geen zon te zien, daar ging m'n nachtrust.

Zo vroeg zijn had echter wel een voordeel, want het is hier heeeeeet! Voor de middagzon hadden we bijna alles gehad; de prachtige ruines waar gigantische wortels van eeuwenoude bomen zich een weg doorheen gebaand hebben, hoge piramides met traptreden die lijken gemaakt voor reuzen en het prachtige Angkor Wat, de meest bekende trekpleister van Siem Reap. Heel mooi om te zien, maar nu eerst een grote bak ijs en siësta.

Als afsluiter in deze stad de diverse nachtmarkten bezocht en wat gegeten. Ons restaurantje had helaas geen krokodillenvlees meer... hè jammer, krokodil op een stokje wilde ik ook wel proberen.

Het shoppen was ik gauw klaar mee. Als je binnen een kring van 5 meter van een kraampje komt, hangt de eigenaar om je nek om zijn koopwaar aan te bieden. Ook buiten die kring van 5 meter word je lastiggevallen door verkopers, masseuses en bedelaars. Zelfs op de weg wordt je bijna besprongen door chauffeurs van taxi's en tuktuks die je met alle liefde 50 meter verder naar je hostel willen brengen. Pffff... daar heb ik geen geduld voor hoor!

Ik ontvlucht de stad met de minibus naar Kratie. Om 6 uur (lees: kwart voor 7) opgehaald voor een rit die ongeveer 6 uur zou duren. Een combinatie van te laat opgepikt, een kapotte autoband, het ontbreken van een fatsoenlijke krik, het overstappen op een busje dat de verkeerde kant op reed en tot slot een chauffeur die graag een extra zakcentje verdiend door 10 extra personen op te halen. Dit alles zorgde ervoor dat we 10 uur over de tocht hebben gedaan, met 22 man in een minibusje gepropt...jeejjj.

Ik kom hier om een zeldzame dolfijn te spotten, maar die laat ik maar even wachten tot morgen, mijn dag was lang genoeg!

  • 22 November 2014 - 03:58

    De AmazingEnNogSteedsJaloersOpZijnZusje Broer :):

    Zo te horen krijg je het met de dag drukker en drukker zus :) Wel lachen hoe je alles probeert! Hoop dat je mooie foto's van die eeuwen oude bomen hebt gemaakt, en de fles met de cobra erbij... lijkt me echt bizar om te proberen! Smaakt dat niet vet vaag?? En hoop ook dat je toch nog een beetje wijs wordt van al die gidsen die in vage talen de boel proberen uit te leggen :) Geniet maar lekker van je rust (voor zover mogelijk) en ik wacht de boel hier af tot je volgende verhaal :)

    xx

  • 22 November 2014 - 19:26

    Annette:

    Fantastisch allemaal om te lezen, het is net een boek wat je maar niet weg wil leggen omdat je wil weten wat er verder gaat gebeuren. Jammer dat we weer moeten wachten .....

  • 22 November 2014 - 20:21

    Emmie:

    Hoi mariska, wat een reis zeg, je gaat echt in een snel tempo maar je ziet zo wel heel veel , mooi hoor. Leuk hoor om je zo te volgen, pas goed op jezelf , groetjes van ons.

  • 23 November 2014 - 03:05

    Mariska Kerkhoff:

    Hey allen, blij dat jullie nog steeds volgen haha. Ik ben inderdaad druk bezig geweest, ik heb maar een maand voordat ik naar Australie vlieg en ik wil altijd zoveel mogelijk zien, doen en proberen. De laatste week neem ik lekker rust, ben nu wel toe aan een strandje :)

    Enne... tuurlijk heb ik foto's Rem, ik zal ze binnenkort op facebook plaatsen, je had het vast ook heel mooi gevonden! Helaas mag ik die cobrawhiskey niet meenemen naar Australie, anders had ik een flesje voor je meegenomen om te proeven haha. De smaak valt best mee, alleen erg sterk! 1 slokje was wel weer genoeg!

  • 23 November 2014 - 21:54

    Marleen:

    Irritante muggen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 26 Okt. 2014
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 19980

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 02 November 2015

Kuala Lumpur, Indonesië en Dubai

03 September 2015 - 29 September 2015

Nieuw Zeeland

03 December 2014 - 03 September 2015

Australië

03 November 2014 - 02 December 2014

Thailand en Cambodja

Landen bezocht: