Day 182: Een half jaar voorbij - Reisverslag uit McKinlay, Australië van Mariska Kerkhoff - WaarBenJij.nu Day 182: Een half jaar voorbij - Reisverslag uit McKinlay, Australië van Mariska Kerkhoff - WaarBenJij.nu

Day 182: Een half jaar voorbij

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

03 Mei 2015 | Australië, McKinlay

*** for English, check below!

Wéér zo'n uitgestrekte vlakte aan de andere kant van het raampje. De hoeveelheid groen neemt langzaam af, bomen worden steeds schaarser naarmate we verder naar het westen rijden. Er blijft weinig over, behalve wat lage, dorre struikjes...en heel veel dode kangaroes. Gezellig uitzicht is het niet; letterlijk om de 10 meter ligt wel een karkas. Auto vs. Wildlife... ik denk dat de auto gewonnen heeft.

We stoppen bij een roadhouse voor een wc-stop. Nu heb ik van diverse youtube filmpjes geleerd dat je in Australische toiletten altijd even onder de bril moet checken voor ongewenste beesten. Dus, ik til netjes de bril even op, niks te zien. Ik doe mijn behoefte, trek door en kijk nog even achterom... twee pootjes in de pot, onder de rand, worstelend tegen de waterstroom. Nee, geen spin... een kikker in de pot!

Het klokje gaat twee keer rond voordat ik vanuit Brisbane in McKinlay aankom. De weinige medepassagiers zijn al uren eerder uitgestapt, niemand zo gek als ik om zover met de bus te gaan. Mijn nieuwe baas, Luke, pikt me op en gelukkig staat er gelijk een koud drankje voor me klaar in de pub. Walkabout Creek Hotel is tevens mijn nieuwe werklocatie voor de helft van de tijd, waar ik het noodzakelijke geld verdien naast mijn onbetaalde werk op de boerderij. Die avond maak ik gelijk kennis met de (weinige) dorpsbewoners, aangezien er een feestje/bijeenkomst in de pub gehouden wordt.

Ik start deze week echter op de thuisbasis, Colwell cattlestation. Ik heb mijn eigen kamer, een tweepersoons bed, tot dusver nog geen spinnen maar wel 3 honden. Ik woon momenteel met Luke en Adam. Wanneer ik volgende week in de pub werk, komt Francesca hier en dat wisselen we zo af de komende drie maanden. Adam zal volgende week als het goed is vervangen worden, dus het is nog even afwachten wie mijn vaste collega wordt op de boerderij.

Mijn eerste werkdag bestaat voornamelijk uit sleutelen. Ik heb succesvol een motorband én een autoband gerepareerd, wie had dat ooit gedacht! Luke dacht het even extra spannend te maken door te spelen met vuur op het droge gras (gecontroleerd afbranden noemt hij dat) en Adam klaagt al gauw dat zijn eerste dag lang niet zo spannend was. Hij is hier overigens al drie maanden, heeft het regenseizoen overleefd en de sprinkhanen en vliegen plaag. Hij is in zijn gezicht getrapt door een koe, heeft zijn teen gebroken op de motor en hij legt graag alles vast op video. Er staat me wat te wachten zo te zien!

Mijn dag is compleet als Luke de paarden aan me voorstelt, nadat ze een paar maanden vrij hebben gestaan op het land. Ze moeten terug in vorm gebracht worden, of ik daarmee wil helpen. Ja natuurlijk! Ik zie mezelf al gaan, te paard bij zonsondergang op dit grote stuk land, helemaal McLeods Daughters! De volgende dag zie ik hoe groot dit terrein eigenlijk is, als we de waterronde rijden. We kunnen hier uren rondrijden over bijna 18000 hectare, we ontmoeten een groep kamelen onderweg, een emoe rent mee met de auto, een stel kangaroes springt over de weg, de kudde koeien blijft op een afstandje en ziet ons passeren...

Vandaag ben ik precies een half jaar weg uit Nederland, ik denk even terug aan alle mooie dingen die ik heb mogen zien en doen. Thaise tempels, een aai over Boeddha's buik, een wens tijdens het lichtjesfestival op de rivier. Kennismaking met mishandelde olifanten, spinnen, wombats, emoes en krokodillen. Het eten van insecten, meelwormen, kameel en kangaroe. Slapen in een swag onder de sterren, rijden in een truck, overnachten in treinen. Het knallen van een zweep, het schieten van een geweer, het vangen van een vis. Leven in de roadhouse, aardappels rooien, banden plakken op de boerderij en tappen in de pub... Ik ben benieuwd wat het volgende half jaar me brengt!

***

Day 182: a half year passes

Another one of those outstretched plains on the other side of the window. The amount of green slowly becomes less and less, trees are getting hard to find the further we drive west. Not much is left, except for some dry bushes... and a lot of dead kangaroos. It's not a pleasant view; literally every 10 metres a pile of roadkill lays beside the road. Car vs. Wildlife... I think the car won.

We stop at a roadhouse for a bathroom break. I learned, from several youtube videos, that you should always check under the seat for unwanted creatures in an Ausse toilet. So, I quickly lift up the seat, nothing to be seen. I do my business, flush the toilet and look back once more... two legs sticking out from under the rim, fighting against the water that flows through the bowl. No, not a spider... a frog!

It takes 24 hours before I get from Brisbane to Mckinlay. The few other passengers stepped off hours ago, no one as crazy as I am to drive all this way. My new boss, Luke, picks me up from the busstop and luckily there's a cold drink waiting for me at the pub. Walkabout Creek Hotel is also my new workplace for half the time the coming months, where I can earn some money besides the voluntary farmwork. That evening I get to meet some of the locals (there aren't that many) because there is a gathering at the pub.

This week, however, I start at home, which is Colwell cattlestation. I have my own room, a double bed, thus far no spiders but we have three dogs. At the moment I live with Luke and Adam, the other farmhand. When I work at the pub next week, Francesca will come here and we'll alternate that for the next three months. Adam will be leaving soon, probably a replacement will come in the next two weeks, so it's still a question who my new collegue will be on the farm.

My first day at the job mainly consists off fixing things. I succesfully patch up a tyre from one of the motorbikes ánd a cartyre, who would have thought! Luke tried to make it a bit extra exciting by playing with fire on the dry grass (controlled burning he calls that) and Adam is soon complaining that his firsr day wasn't near as exciting. He's been here for three months by the way, experienced the wet season and survived the locusts and flies. He got kicked in the head by a cow, broke a toe on a motorbike and, above all, likes to document everything on video. I have quite an experience waiting for me!

My day is complete when Luke rounds up the horses and introduces them to me, after they've been roaming free for a few months. They need to be trained back into shape, if I would like to help him with that. Yeah ofcourse! I can see myself go, riding at sunset across the big property, very McLeods Daughters! The next day at the waterrounds, I get an idea about how big this property actually is, about 18000 hectares. We can drive for hours, we meet a grouo of camels on the land, an emu runs along with the car, a couple of kangaroos jump across the road, the cattle keep their distance and watches us pass by...

Today I've been away from The Netherlands for exactly half a year. I look back at all the amazing things I got to see and do; Thai temples, a rub on Buddha's belly, a wish at the festival of lights on the river. Meeting a herd of mistreated, rehabilitated elephants, spiders, wombats, emus and crocodiles. Eating bugs, mealworms, camel and kangaroo. Sleeping in a swag under the stars, driving a truck, camping in trains. Cracking a whip, shooting a gun, catching a fish. Living in the roadhouse, digging potatoes, fixing tyres on the farm and serving beer at a pub... I'm curious to see what the next half year is about to bring!

  • 03 Mei 2015 - 09:32

    Emmie:

    Hoi Mariska ,klinkt behoorlijk heftig wat die collega mee gemaakt heeft ,kijk je wel uit. Wel spannend weer ,je kan straks wel een boek gaan schrijven over alles wat je ziet en meemaakt ,een half jaar alweer .gaat best wel snel he? Nou Maris de groetjes en pas goed op jezelf .


    Ed en Emmie

  • 03 Mei 2015 - 11:47

    Papa:

    Hé Meissie,
    Ik hoop dat het je bevalt daar voor 3 maanden, lijkt mij niet de mooiste omgeving maarja.
    1e half jaar is voorbij gevlogen maar je hebt inderdaad al een hoop meegemaakt zo.
    Truus heeft trouwens weer gegeten, ze had trek denk ik.
    Groetjes en pas goed op je zelf, Xxx

  • 03 Mei 2015 - 21:41

    Karolien:

    Wauw, alweer een half jaar weg! Tijd vliegt! En wat maak je een boel dingen mee!! Supergave foto's zie ik voorbij komen, echt geweldig! Geniet er van! Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal, je wakkert mn reiskriebels wel aan (ben weliswaar net thuis van een weekje vakantie, maar toch!)... xxx

  • 05 Mei 2015 - 11:32

    Robin:

    Wauw als je t zo ff op een rijtje zet.... Echt zo gaaf! geniet ervan wat je nu gaat doen lijkt me ook helemaal te gek!! Xxx

  • 18 Mei 2015 - 19:07

    Marleen:

    een half jaar alweer wow!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 26 Okt. 2014
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 19998

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 02 November 2015

Kuala Lumpur, Indonesië en Dubai

03 September 2015 - 29 September 2015

Nieuw Zeeland

03 December 2014 - 03 September 2015

Australië

03 November 2014 - 02 December 2014

Thailand en Cambodja

Landen bezocht: