Day 70: vuur en vloed - Reisverslag uit Salt Creek, Australië van Mariska Kerkhoff - WaarBenJij.nu Day 70: vuur en vloed - Reisverslag uit Salt Creek, Australië van Mariska Kerkhoff - WaarBenJij.nu

Day 70: vuur en vloed

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

11 Januari 2015 | Australië, Salt Creek

*** for English check below!

Persoonlijk hebben we er gelukkig weinig last van, maar de televisie staat hier de hele dag op de nieuwszender. Omdat ik in South Australia woon, krijgen we constant updates over bosbranden. Huizen zijn verloren, gelukkig zijn de inwoners ongedeerd. Veel dieren zijn echter omgekomen en er zijn weer vrijwilligers bezig met het naaien van wantjes voor koala's met verbrande pootjes. Gelukkig zit ik zuidelijk van het vuur en werd het ons niet te heet onder de voeten.

We hebben wel iets meegekregen van de hitte, een paar dagen van ongeveer 44 graden, en (ironisch genoeg) de wateroverlast die daarop volgde. Een paar dagen van storm en regen veroorzaakte stroomuitval bij omliggende huizen en aardverschuivingen in het noorden. Wederom, gelukkig geen grote problemen in onze roadhouse en onze vriezers bleven werkzaam, geen ontdooide ijsjes en aasvissen.

Door het slechte weer blijven de vissers ook thuis en is het opvallend rustig in de shop. We hebben regelmatig wat vrije tijd deze week en ik heb daar gebruikvan gemaakt door een grote 'bushwalk' te maken. Adam heeft me met de auto afgezet bij het hek aan de andere kant van het meer, grofweg de weg gewezen (lees: loop richting het westen en je komt vanzelf weer ergens op de snelweg), gewaarschuwd voor slangen (nog steeds niet gezien!) en hij ging er weer vandoor. Ik jump over het hek met mijn fles water en mijn camera, kom maar op met die natuur!

Ik ben zeker 4 uur onderweg geweest! Kangoeroes spotten, zwarte zwanen op het meer, moddervoeten in de rivier, krassen op de benen van de struiken, zoutvlaktes, emoe-eieren, hagedissen en tot slot een prachtig uitzicht over het meer en het natuurgebied dat ik net te voet heb verkend. Inclusief de rondrit die ik met Adam z'n vader heb gemaakt, heb ik inmiddels de hele route rondom het meer afgelegd.

Langzaamaan begin ik plannen te maken voor ná Salt Creek. Ik heb met Adam afgesproken dat ik tot 23 februari blijf, omdat hij zelf anderhalve week weg is die maand. Hij wil natuurlijk geen groentje in zijn roadhouse achterlaten, dus heb ik afgesproken dat ik samen met Anne de zaak wel zal runnen, want Gina is dan al vertrokken. Zal wel heel anders zijn, slechts wij tweetjes!

Er zijn een aantal dingen die ik nog graag wil zien en doen, waaronder een trip naar Mt. Gambier in het zuiden en een trip naar het noorden om een van mijn opdrachten te kunnen voltooien (ik doe mijn best Marijke!). Het blijft toch lastig om hier vandaan iets te organiseren zonder auto. Het dichtsbijzijnde huis ligt al op ruim 200 meter afstand... dat zijn de buren. Het volgende stadje is op 80 kilometer, niet zozeer iets wat je gaat fietsen of lopen!

Ondertussen zie ik op het nieuws dat de bosbranden zich verplaatst hebben van South Australia naar Western Australia, de oostkust wordt geteisterd door regen en storm. Ik kijk uit het raam en zie een blauwe lucht. Mijn leventje hier gaat zijn gangetje, ik kom net terug van een avondwandeling met emoes en kangoeroes, de keuken is opgeruimd, ik neem een gemberbiertje en gooi mijn benen op een stoel. Ik ben blij verrast als ik die buurman binnen zie komen, degene van wie ik de honden heb verzorgd. Ik had gevraagd of ik wat films mag lenen en hij zet zijn harde schijf met honderden films voor me op tafel. Voorlopig vermaak ik me prima!

***
Day 70: fire and flood

Personally we have little trouble, but the television is set on the news the whole day. Because I live in South Australia, the news is filled with reports on the bushfires. Many houses are destroyed, luckily the owners are unharmed. Many animals were killed though and volunteers are busy sowing mittens for koala's with burned paws. Thankfully I'm south of the fires and no flames can reach us.

We did experience the heat. A few days of 44 degrees and (ironically) the watertrouble afterwards. Heavy rain and storms caused poweroutings at surrounding houses and landslides in the north. Again, luckily no problems at the roadhouse. Our freezers stayed in action, no defrosted icecreams and fish.

Because of the bad weather it's been really quiet in the shop and we regularly have some time off at the moment. I made use of this time by doing a big bushwalk. Adam dropped me off with his car on the other side of the lake, roughly told me the way (read: if you start walking west, you'll eventually hit the highway again), warned me for snakes (still haven't seen anything!) and went off again. I jumped the fence with my camera and my water, bring it on!

I went walking for at least 4 hours! Spotting kangaroos, black swans on the lake, muddy feet in the river, saltplanes, emu eggs, scratches on my legs from the bushes, lizards, birds and finally an amazing view over the lake and the area that I just crossed by foot. Including the ride that I took with Adam's dad, I made the full circle around the lake by now.

Slowly I'm starting to make plans for after Salt Creek. I agreed with my boss that I will stay untill the 23rd of february, because he has a 10 day holiday in that month. Ofcourse he doesn't want to leave the shop with a newby, so I promised that me and Anne will run the shop, because Gina will have left by then. Will be quite a change, just the two of us!

There are still some things that I would like to do around here, including a trip to Mt. Gambier in the south and a trip to the north to fulfill one of my assignments (I'm doing my best, Marijke!). It stays difficult to get anywhere around here without a car. The closest house is over 200 meters away and that's our neighbour. The next town is 80 km away... not something you would go walking or biking!

In the mean while I see that the fires have spread from South Australia to Western Australia, the east is having to deal with rain and storm. I look out of the window and see a blue sky. My life continues as usual; I just came back from an eveningwalk with emus and kangaroos, the kitchen is cleaned, I take another gingerbeer and put my feet up. I am happily surprised when I my neighbour coming in, the one where I took care of his four dogs. I asked for some movies I could borrow and he places his harddrive with hundreds of films on the table in front of me. This will keep me happy for quite a while!

  • 11 Januari 2015 - 03:49

    Broertje:

    Spannend allemaal! Hoop dat je ver van de vlammen weg blijft... Enne super bedankt voor je kaartje voor mn bday :) had al eerder gereageerd, maar niet opgeslagen denk... Heb m ontvangen en erg lief van je :) hoop dat je je nogsteeds goed vermaakt! Xx

  • 11 Januari 2015 - 07:34

    Annette:

    Hoi mariska, spannend allemaal met dat weer he. Zat ook gisteren te kijken, nu ook idd bij perth in de buurt, eng. Nog 5 weekjes dan vertrekken we. De na Sydney, de 22e naar perth, dus...., weet niet wat jouw plannen verder zijn....

  • 12 Januari 2015 - 16:09

    Steph:

    Hihiii ik kan wel raden wat de opdracht van Marijke is! ;) :)

  • 12 Januari 2015 - 20:51

    Emmie:

    Hoi Mariska ,fijn dat je geen last van de brand had zag er best eng uit op TV. Joh wAt ben je toch een stoer mens in je uppie vier uur wandelen in de bush bush ,knap hoor !!!!nou Maris veel plezier en tot de volgende mail groetjes van ons .

  • 13 Januari 2015 - 18:48

    Marleen:

    gelukkig dat het bij jullie veilig is!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 26 Okt. 2014
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 19995

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 02 November 2015

Kuala Lumpur, Indonesië en Dubai

03 September 2015 - 29 September 2015

Nieuw Zeeland

03 December 2014 - 03 September 2015

Australië

03 November 2014 - 02 December 2014

Thailand en Cambodja

Landen bezocht: