Day 51: daaag bewoonde wereld! - Reisverslag uit Salt Creek, Australië van Mariska Kerkhoff - WaarBenJij.nu Day 51: daaag bewoonde wereld! - Reisverslag uit Salt Creek, Australië van Mariska Kerkhoff - WaarBenJij.nu

Day 51: daaag bewoonde wereld!

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

24 December 2014 | Australië, Salt Creek

***for English check below!

Salt Creek; een paar huizen aan de snelweg in Zuid Australië, 60 km van het dichtsbijzijnde dorpje en natuurgebied 'de Coorong' als voortuin. Een roadhouse/tankstation/camping/restaurantje/viswinkeltje, ofwel: mijn huis en mijn werk voor 7 dagen per week. Naast de tankstationklanten, komen hier voornamelijk vissers, die op het strand hun hobby uitoefenen. Er wordt van mij verwacht dat ik straks, naast mijn gewone taken, alles weet over het vismateriaal. Dus de vissers in mijn familie kunnen trots op me zijn als ik hier straks klaar ben!

Ik woon met Adam, de eigenaar, Anne en Gina, beide uit Duitsland. De eerste paar dagen waren een hele onderneming. Adam heeft Anne en mij opgehaald uit Adelaide en we hebben nog één dag in de bewoonde wereld doorgebracht, voornamelijk in de winkelcentra om inkopen te doen. Stel je voor: 5 winkelwagens vol dozen chips, chocolade en frisdank (en mensen maar raar kijken naar die backpacker tussen al die dozen), een aanhangwagen volgeladen met alcohol en een auto met 2 backpackers, een chauffeur, 2 honden en alle reisbagage. Daaag, bewoonde wereld!

Nu zit ik pas écht in Australië! Onderweg zie ik de grote vlaktes, hier en daar een kangoeroe, koalabruggetjes langs de snelweg... zo had ik het me voorgesteld! Het natuurgebied is prachtig, met een groot meer, zoutvlaktes, wildlife (momenteel alleen van horen zeggen) en gigantische duinen die het geheel afschermen van de zee. Helaas betekent 'wildlife' ook veel achtpotige monsters, waarvan een aantal nog gevaarlijk zijn ook. Hier moet ik even aan wennen hoor. Voordat Anne en ik onze kamers introkken is er een flinke stofzuiger (inclusief heel veel adrenaline en gegil) doorheen gegaan! Dat mocht overigens niet baten; rond bedtijd zat er gewoon gezellig een dikke zwarte joekel bij mijn bed... weltrusten!

Het werk is zwaar, want met de kerst en de hele maand december stroomt het hier vol met mensen die van alles en nog wat willen, en dan het liefst gisteren. Het is de bedoeling dat je in je eentje de winkel doet, het pompstation, de keuken, het serveren, voorraadbeheer, schoonmaak etc. En dan ook nog even een praatje met de klanten maken, want dat is goede service... ja hallooo!

Gelukkig mogen we deze maand veel diensten delen, wat betekent dat er iemand anders in de keuken staat en dat ik voornamelijk alles vóór doe. Anne heeft gelukkig ervaring in een grote keuken, alhoewel Adam alles nogal dwangmatig op zijn eigen manier wil doen (totaan het smeren van boter op een broodje of het doen van de afwas). Alles vereist minstens een uur uitleg, volgens zijn manier, dus het duurt even voordat je daadwerkelijk iets alleen mag doen.

Ondanks zijn dwangmatige werkhouding is het wel een toffe kerel (en mijn mond is trouwens groot genoeg om me staande te houden tijdens het werk). Hij heeft Anne en mij meegenomen naar het strand om de omgeving te leren kennen. Wat erop neerkwam dat we de hele avond rond het kampvuur bij een stel vissers hebben gezeten. Ik hoop dat ik binnenkort eens tijd heb om met hem te gaan vissen (helaas geen baramundi hier, Tom, die komt nog!).

Ik heb hem zover gekregen dat we een kerstboom kregen (gewapend met een kettingzaag langs de snelweg een mooie boom uitgezocht!) en vanavond, kerstavond, hebben we besloten wat kleine cadeautjes uit te wisselen. Daar moet je wel creatief voor zijn want wij zijn de enige winkel in de wijde omtrek.

De roadhouse hangt vol met jachttroffeeën, schedels en hengels. Alle hertenkoppen aan de muur zijn inmiddels voorzien van een lading kerstballen, ik weet niet hoe blij Adam daarmee is. Maar goed, hij heeft drie meiden in dienst en wij willen kerst! Ik wens iedereen een hele gezellige kerst toe en ik hoop binnenkort weer eens contact te kunnen maken met de bewoonde wereld.

***
Day 51: goodbye civilisation!

Salt Creek; a few houses on the highway in South Australia, 60 km from the nearest town and national park 'the Coorong' on your doorstep. A roadhouse/gasstation/campingsite/restaurant/fishingshop, and my home and work for 7 days a week. Besides people taking gas, the customers are mostly fisherman who are on their way to in the beach. I'm expected to know everything about the fishinggear, along with all my other work, so all the guys in my family can be proud of me when I finish here!

I'm living with Adam, the owner, Gina and Anne, both from Germany. The first day was quite hectic. Adam picked Anne and me up from Adelaide and we spent one last day in town, mostly at the mall to buy stuff for the shop. Imagine this: 5 carts full of chips, chocolate and drinks (and some weird looks at the backpacker in the middle of all those boxes), a trailer full of alcohol and a car with 2 backpackers, a chauffeur, 2 dogs and all lugage. Bye, civilisation!

Now I'm really in Australia. From the car I can see the outstretched country, a kangaroo here and there, coalabridges on the highway... this is what I expected when coming to Australia! The national park is beautiful with natural pools, dried saltlakes, wildlife (though I haven't seen much yet) and big sanddunes that continue on to the beach. Sadly 'wildlife' also means eightlegged monsters and some of them are pretty dangerous. That needs some getting used to! Before Anne and I moved into our cabins, we vacuumed the whole lot (including a lot of screams and adrenaline). It didn't help though, when I went to bed there was a nice big, black creature waiting for me... good night!

There is a lot of work here. During Christmas and the whole month december it's full of people wanting food and other stuff, and preferably two hours ago. We're supposed to do the shifts on our own; shop, kitchen, cleaning, storage, pumpstation etc. Oh, and ofcourse make smalltalk with the customers because that's good service... right!

Luckily we're allowed to share shifts during these busy weeks. Which means that someone else does the kitchen while I mainly do the frontshop ans take the orders. Anne has some experience in a big kitchen, so that's very lucky. Allthough Adam wants everything done his special way (from buttering toast to doing the dishes). Everything takes an hour to explain, according to his standards, so it takes a while before we can do something on our own.

Besides his obsessive way of working he is a really nice guy. He took us out for a ride to the beach to get to know the area, which meant that we spent the night at the campfire wit some fisherman at the beach. I hope I will have some time soon to go fishing with him (no baramundi here, so that challenge will have to wait a while).

I got Adam to get us a christmastree (armed with a chainsaw driving down the highway to find a good one). Tonight, Christmas eve, we decided to exchange some small gifts. Though we have to get a bit creative because we are the only shop in the area.

The roadhouse is full of huntingtrophees, skulls and fishingrods. All the deerheads are covered in Christmasdecorations by now. I don't know if Adam js very happy with that, but he's living with three girls and we want christmas! I wish everyone merry Christmas and I hope to be able to get in contact again soon!

  • 24 December 2014 - 08:42

    Papa:

    Hey meissie,
    Het lijkt me een interessant plekkie daar, ik zou wel met je willen ruilen voor een weekie.
    Gelukkig heb jevan huis uit al wat ervaring met visspullen, nu zit je zelf ff op vishaakie.nl (ha ha).
    Ik hoop dat je ondanks het vele werk toch nog van de Kerst kan genieten en dat jullie een goed oud en nieuw hebben.
    Groetjes en houjetaai xx

  • 24 December 2014 - 12:37

    Annette:

    Hoi mariska, klinkt allemaal geweldig, maar brrrrrr die spinnen, die wil ik niet tegenkomen hoor. Een nichtje uit holland(tijdelijk Singapore) is nu ook in die buurt met man en twee zoons en schrijft :" we are going to drive the Great Ocean Road from Melbourne onwards and via Kangaroo Island to Adelaide." Zit jij ook langs die weg? Zou wel toevallig zijn, maar zullen waarschijnlijk wel meer Nederlanders langskomen. Nou hoop dat je nog veel mooie dingen meemaakt en meer leuke verhalen schrijft.

  • 24 December 2014 - 13:12

    Emmie:

    Woh Mariska ,dat doe je goed wat een leuke verhalen en wat maak je veel mee .he Mariska fijne feestdagen en niet te hard werken hoor! Pas goed op jezelf .Liefs Ed en Emmie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 26 Okt. 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 19987

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 02 November 2015

Kuala Lumpur, Indonesië en Dubai

03 September 2015 - 29 September 2015

Nieuw Zeeland

03 December 2014 - 03 September 2015

Australië

03 November 2014 - 02 December 2014

Thailand en Cambodja

Landen bezocht: