Day 330: Maori and Middle Earth - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Mariska Kerkhoff - WaarBenJij.nu Day 330: Maori and Middle Earth - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Mariska Kerkhoff - WaarBenJij.nu

Day 330: Maori and Middle Earth

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

29 September 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

*** for English check below!

De hoofdstad van Nieuw Zeeland, poort naar het Noord Eiland; Wellington. De regen komt met bakken uit de hemel en doet niet echt iets voor mijn stemming. Het is mijn verjaardag en ik ben alleen in een nieuwe stad, best een beetje eenzaam! Ik besluit de dag door te brengen in het Te Papa nationaal museum, daar kan ik tenminste een stuk taart eten en gelukkig krijg ik superveel lieve berichtjes van mijn vrienden over de hele wereld...

De volgende dag is een stuk spannender, want ik ga weer een tour doen langs verschillende filmlocaties! Ik sta oog in oog met een bergtrol, wandel door Rivendell, het hobbitbos en Isengard (als je geen idee hebt waar ik het over heb, ga The Lord of the Rings eens bekijken!) en ik krijg een blik op het grote filmstudio complex met hun gigantische openlucht groene filmscherm. Ik loop rond als een kind in een snoepwinkel wanneer ik een achter de schermen tour krijg bij Weta, de creatieve afdeling van de films. Hier maken ze wapens, maskers, modelgebouwen en praktisch alle creaties voor niet alleen The Lord of the Rings, maar ontzettend veel andere scifi, historische en fantasy films... Ik dacht dat ik een droombaan had, maar dit is helemaal geweldig!

Vanuit Wellington spring ik weer op de Straybus, verrassend genoeg weer bij Kookie! Hij rijd ons helemaal naar Auckland, van waar ik bussen wissel. Zodra we de stad in rijden zie ik een vlag van de musical Cats hangen. Dus, zodra ik ingecheckt ben, ren ik naar het theater (ja, ik ren, de voorstelling begint een half uur nadat ik aangekomen ben in de stad) en vind ik een mooie goedkope plaats in de zaal. Ik wordt goed in die last minute boekingen!

De volgende Straybus brengt me rond het Noord Eiland en geeft me ook een nieuwe uitdaging voor mijn lijstje; kus de "lollipop guy". In feite betekent het dat, wanneer de bus moet stoppen voor een wegwerker met een stopbord (de "lollipop" in dit verhaal), er een drankje klaar staat voor degene die als eerst uit de bus springt, de wegwerker een zoen geeft en weer terug is in de bus. Dat hoef je mij natuurlijk geen twee keer te vragen! De bus stopt, ik spring eruit, kus de verraste wegwerker (zijn dag ook weer goed) en ik klim weer in de bus... en natuurlijk geniet ik die avond van een glas rode wijn!

De daaropvolgende dagen geniet ik van fantastische uitzichten, miljoenen glimwormen in een ondergrondse grot (serieus, de efteling is er niets bij. Het lijkt een op en prachtige sterrenhemel versierd met extra kerstlichtjes!) en het grootste meer van Nieuw Zeeland. Onze groep wordt welkom geheten in de Pikiao stam van de Maori. Letterlijk de hele familie is er en we worden in stijl begroet, met gezang en het 'neuzen' met elk lid van de familie, plus alle mensen van de bus (zo'n 60 neuzen). Kia ora!

We krijgen de grootste maaltijd die ik in weken heb gehad en terwijl ik mijn toetje nog aan het verteren ben (voedselbaby!) krijgen we een avondshow. Ze zingen en dansen over hun voorouders en weten ons omver te blazen met de haka, hun traditionele oorlogsdans. We krijgen ook zelf een kleine introductie hierin, voordat we in onze slaapzak duiken in het hoofdgebouw voor een avond vol Maoriverhalen. Dat is nog eens een slaapfeestje!

Bijna op het einde van mijn trio en wederom een hoogtepunt... Hobbiton! Weet je nog dat kind in de snoepwinkel? Nou, ik loopt hier rond als een kind in Willy Wonka's chocoladefabriek! Al de kleine hobbithuisjes, de feestboom, de brug, Bag End... het brengt me helemaal naar Midden Aarde. Proost met een drankje in de Groene Draak! Ja, ik ben een nerd..,

Mijn laatste dagen in Nieuw Zeeland brengen me van de sneeuw in de bergen naar zonnig Auckland. In het nationaal park krijg ik een spectaculair uitzicht over Mt. Doom en ik voel mijn verborgen Gollum in me opkomen als ik een bezoek breng aan zijn visstekje (ja, nog meer filmlocaties). Drie en een halve week zijn voorbij gevlogen en het is tijd om afscheid te nemen van het mooie Nieuw Zeeland als ik een laatste ritje maak naar het vliegveld. Het was een ongelofelijke reis, die ik nu weer voortzet over de grens met een paar dagen in Melbourne. Australië, ik kom naar huis!


***
Day 330: Maori and Middle Earth

The capital of New Zealand, gateway to the North Islandy; Wellington. The rain is pouring down and it doesn't really do anything for my mood. It's my birthday and I'm on my own in a new city, that feels a bit lonely! I decide to spend the day at the Te Papa national museum, at least I can get some cake there and luckily I get to read all the sweet messages from my friends all over the world...

The next day is way more exciting, because I get to tour around some movielocations again! I get up close and personal with a cavetroll, walk around Rivendell, the hobbitforest and Isengard (if you have no idea what I'm talking about, go see The Lord of the Rings!) and I see exactly how big the filmstudio's are with their huuuge outdoor green screen. I walk around like a little kid in a candystore when I get a tour of Weta, the creative department of the movies. Here they make armour, weapons, masks, buildings and all other creations for not only The Lord of the Rings, but many other scifi, historical and fantasyfilms... I thought I already found my dreamjob, but this is awesome!

From Wellington, I hop back on the Straybus, funny enough with driver Kookie again! He takes me all the way up to Auckland, where I switch busses. As we drive into the city, the first thing I see is a flag for the musical Cats. So, ofcourse, as soon as I'm checked in I run towards the theatre (yes, I run, the show starts half an hour after my arrival in the city) and get a very nice seat. I'm getting good at these last minute bookings!

The next Straybus drives me around the North Island and also gives me another challenge to add to my list; kiss the lollipop guy. Which basically means, when the bus has to stop for a roadworker holding a stopsign (which is the lollipop in this story), the first one to hop off the bus, give him a kiss and hop back on gets a drink. Well, you don't have to ask me twice! The bus stops, I jump off, kiss the surprised lollipopguy (probably made his day) and hop back on... and ofcourse get to enjoy a glass of red wine later on!

The following days I enjoy amazing views, millions of glowworms in an underground cave (seriously feels like a fairytale gazing up at the sparkling light of these creatures, it's like a sky full of stars decorated with christmaslights!) and the biggest lake of New Zealand. Our group gets welcomed in the Pikiao tribe of the Maori. Literally the whole family is there and we get greeted in style, with songs and touching noses with every familymember and the people on the bus (which is about 60 noses). Kia ora!

We get the biggest meal I've had in weeks and while I'm still digesting my desert (foodbaby!), we get an eveningshow as they sing songs of their ancestors and blow us away with the haka, a traditional wardance. We even get a try at it ourselves before we crawl into our sleepingbags in the mainbuilding for an evening of Maori storytelling. That was one interesting sleepover!

Almost at the end of my trip and here's another one of my highlights... Hobbiton! Remember that little kid in a candystore? Well, this is like a little kid in Willy Wonka's chocolatefactory! All the little hobbitholes, the partytree, the bridge, Bag End... it takes us all the way to Middle Earth. Cheers to that with a drink in the Green Dragon! I'm such a geek...

My lasts days in New Zealand I go from the snowy mountains to sunny Auckland. In the national park I get an amazing view of Mt. Doom and I find my inner Gollum when we visit his fishing pool (yes, movielocations again!). Three and a half weeks flew by and the time has come to say goodbye to beautiful New Zealand as I take a ride to the airport. It was an incredible journey, which I will now continue across the border with a few days in Melbourne. Australia, I'm coming home!

  • 29 September 2015 - 09:33

    Karolien:

    Het lezen van je verhalen over Nieuw Zeeland brengen eigen herinneringen weer naar boven! Ik krijg weer helemaal zin om terug te gaan!!
    Goede reis, heel veel plezier (maar dat is eigenlijk overbodig om te zeggen, want volgens mij kan het haast niet anders)
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 26 Okt. 2014
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 19950

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 02 November 2015

Kuala Lumpur, Indonesië en Dubai

03 September 2015 - 29 September 2015

Nieuw Zeeland

03 December 2014 - 03 September 2015

Australië

03 November 2014 - 02 December 2014

Thailand en Cambodja

Landen bezocht: