Day 221: van koeien tot kapsalon - Reisverslag uit McKinlay, Australië van Mariska Kerkhoff - WaarBenJij.nu Day 221: van koeien tot kapsalon - Reisverslag uit McKinlay, Australië van Mariska Kerkhoff - WaarBenJij.nu

Day 221: van koeien tot kapsalon

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

13 Juni 2015 | Australië, McKinlay

*** for English check below!

Zo sta ik biertjes te tappen, zo sta ik te knuffelen met een pup die een nachtje komt logeren (gebracht door een vrachtwagenchauffeur). Dan verdiep ik me in wat studieboeken om me voor te bereiden op mijn dierenartsen examen voor mijn werkvisum volgend jaar. Vervolgens spring ik dagelijks 12 minuten over een touw om mijn conditie weer op peil te brengen, met als afsluiting een paar nummertjes zumba (want ik kan het gewoon niet laten). Ondertussen kan ik nog wel een drankje doen in de pub of een film kijken met de meiden van de roadhouse. Of ik dan ook nog even de hond van de roadhouse wil nakijken, want ze heeft een rare bult...

De volgende dag schrijf ik tientallen mensen in voor de kampeerplekken, die raakt inmiddels zo vol dat mensen moeten kamperen op de parkeerplaats. In de ochtend mogen ale kamers, douches en toiletten weer schoongemaakt worden, in de middag werk ik snel een "Dundee burger" naar binnen voor de lunch. In de avond stort ik uitgeput in bed na een springtouw, squats en buikspieroefeningen. Aan het eind van de week een gepocheerd eitje als ontbijt, tas gepakt voor de wisseling vanavond. Nog een dag in "Walkabout Creek Hotel" en daarna richting de boerderij...

De week start met de waterronde, waarna ik 's middags de dirtbike nogmaals voor een testronde mee neem om te oefenen voor de volgende dag. De eerste val is een feit als de motor wegglijd in een droge rivierbedding. Gelukkig weggekomen met een berg zand in het haar een een sneetje in mijn duim (jaja, ik val van een motor en alles wat ik eraan over houd is een kras op mijn duim). Ik dacht dat ik voldoende spierpijn kreeg door het wegsleurenvan de loeizware motor, maar dat was vóórdat ik een dag koeien ging drijven.

Dinsdag vroeg op, een half uurtje rijden naar Nulgara, het tweede deel van de boerderij. Onze dirtbikes uitgeladen, onze extra helpende hand Alex op haar quadbike en gaan met die banaan! In een paar uur doorkruisen we ruim 3700 hectare en drijven we zo'n 300 runderen bij elkaar. Leuk en aardig dat ze bijeen gedreven zijn, maar nu moeten ze nog naar het juiste weiland geleid worden, terug naar huis. Een volle middag en de volgende ochtend leiden we de kudde voort, voor mij iets makkelijker sinds ik op de quadbike de koeien voort drijf, even geen valpartijen op de motor.

Spierpijn! De koeien zijn de weilanden door, de weg over, de droge rivieren overgestoken en bij elkaar gezet. Het zweet staat op mijn rug, het stof kruipt in mijn ondergoed, mijn benen zijn blauw en mijn handen zijn rauw van het vastklemmen van het stuur op het ruige terrein. Nog even doorzetten, na de lunch splitsen we de kudde om de mannetjes apart te kunnen zetten van hun dames. Een paar opgefokte koeien, vakkundig hekwerk en een paar uur later is het gefixt en kunnen ze een rustig plekje zoeken op hun aparte weilanden. Tijd voor een drankje in de pub!

Een goede nachtrust verder en ik neem de auto mee voor een laatste check op Nulgara. Even zeker weten dat er geen koeien zijn achtergebleven, de waterbron uitschakelen en gedag zeggen tegen de kudde kamelen die een thuis heeft gevonden op dit weiland. Ik doe de waterronde, hang mijn laatste naamborden op de hekken en watertanks en rij snel naar huis om de werkauto te parkeren en de andere auto te pakken. Even een momentje voor mezelf, het stof en de kudde achter me laten en een nieuw kapsel aangemeten door mijn collega Kelly. Weer een interessante kapper ervaring in Australië. Waar ik vorige keer aan de pizza en wijn zat, krijg ik nu een nieuw kleurtje in een tot tijdelijke-salon omgebouwde badkamer op het kampeerterrein van de pub!

***
Day 221: from heffers to hairsalon

One day I'm serving beers, next I'm cuddling a pup that is staying for the night (brought over by a truckdriver). Then I dive into some studybooks to prepare myself for the veterinary exam for my working visa next year. In addition, I skip rope for 12 minutes a day to bring my endurance to a more acceptable level, with a closing act of a few zumba songs (I just have to do it). In the mean while I can get a drink in the pug or watch a movie with the girls nextdoor. Oh, and if I could please give the roadhouse-dog a check up because she has a weird lump...

The next day I check in dozens of campers, who are occupying the campground to and extend that there's people camping in the parkinglot. In the morning, all rooms, showers and toilets get to be cleaned. In the afternoon I quickly stuff my face with a "Dundee burger" for lunch. In the evening I collapse onto my bed after the skipping rope, squats and abexercises. At the end of the week a poached egg for breakfast, my bags are packed for the switch later tonight. One more day working in the "Walkabout Creek Hotel" and then I'm headed to the farm again...

The week starts with the waterround, after which I take the dirtbike for another testround to practice for the next day. My first fall is a fact when the bike slides away in the soft sand in one of the dry creeks on the paddocks. Luckily I got away with a pile of dirt in my hair and a cut inmy thumb (yes, I fall off a bike and all I am left with is a scratch on my finger). I thought my muscles were aching after dragging that heavy bike out of the creek, but that was before I went mustering for two days.

An early wake up on tuesday, half an hour drive to Nulgara, the second part of the property. Our dirtbikes are offloaded from the car, our helping hand Alex on her fourwheeler and let's go! In a few hours we cross over 3700 hectares and muster over 300 head of cattle. Nice that they're all gathered, but now we have to walk them to their next destination, back home. It takes us a full afternoon and the next morning to lead them back. For me a bit easier, because I'm on the fourwheeler pushing the tail up, no crashes anymore.

Ouch! Every part of my arms and legs hurts. The cows are lead through the paddocks, across the road, through the creeks and into the holding paddock. The sweat drips off my back, the dust crawls into my underwear, my legs are blue and my hands are raw from clutching the bike on the rough grounds. Just a little more, after lunch we draft te cattle, seperating the ladies from the boys. A few worked up cows, skillfull gatework and a few hours later it is done. Now they can find a comfortable spot in their new home for the coming months. Time for a drink at the pub!

A good night sleep and the next day I'm taking the car for another waterround and a last check on Nulgara. Just making sure no cattle got left behind, switching off the solar panels at the bore and say goodbye to the camels that made this paddock their home. I put up the last signs on the fences and watertanks and quickly drive home to park the workcar and switch it for another. A little moment for myself, leave the dust and cattle for a while and getting a new haircut from my collegue Kelly. Another interesting aussie hairdressing experience. Last time I was eating pizza and drinking wine, now I'm getting a new colour in a campground bathroom, turned over into a temporary salon!

  • 13 Juni 2015 - 09:46

    Karolien:

    Very McLeod's!! Zo te lezen bevalt het Aussie life je goed! Dat wordt met z'n allen een tripje naar Australie plannen ;) xx

  • 13 Juni 2015 - 10:31

    Wouter:

    Wat eenn avonturen Maris, elke keer lees ik met veel plezier je verhalen en wordt dan ook wel een beetje jaloers. Ga lekker zo door.

  • 14 Juni 2015 - 11:07

    Emmie:

    Hoi Mariska, Jee Maris wat maak jij veel mee , het is maar goed dat je er een verslag van maakt want anders weet je straks niet meer waar en wat je gedaan hebt, vooral die runderen bij elkaar drijven knap man op die quadbike ik zie je al zitten, He Maris succes me t je dierenartsen examen. en pas goed op jezelf. Groetjes Ed en Emmie
    ?

  • 25 Juni 2015 - 15:15

    Marleen:

    Gaaf de koeien opdrijven, kan me voorstellen dat je spierpijn hebt!
    Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 26 Okt. 2014
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 19948

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 02 November 2015

Kuala Lumpur, Indonesië en Dubai

03 September 2015 - 29 September 2015

Nieuw Zeeland

03 December 2014 - 03 September 2015

Australië

03 November 2014 - 02 December 2014

Thailand en Cambodja

Landen bezocht: