Dag 9: aapies kijken - Reisverslag uit Lopburi, Thailand van Mariska Kerkhoff - WaarBenJij.nu Dag 9: aapies kijken - Reisverslag uit Lopburi, Thailand van Mariska Kerkhoff - WaarBenJij.nu

Dag 9: aapies kijken

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

11 November 2014 | Thailand, Lopburi

Na een poging gedaan te hebben mijn jungle-outfit te wassen in de wasbak (slecht plan, het wil niet drogen en het stinkt nog net zo erg als daarvoor) alles toch maar weer in de backpack gepropt om verder te reizen.

"Going to Lop Buri?" klinkt een stemmetje alsof ze een heliumballon heeft leeggezogen. Ik schiet in de lach als het Thaise meisje bij de ticketoffice me vol trots aankijkt omdat ze een Engels woord gesproken heeft.Yes, going to Lop Buri, dus hupsakee weer de bus in. Wat een luxe, ik krijg drinkwater en koekjes bij mijn ticket!

Op aanraden van de gids in Khao Yai mijn treinticket naar Chiang Mai om laten boeken. Ik had de nachttrein vanuit Bangkok gereserveerd, dus zou in eerste instantie weer teruggaan naar de hoofdstad. Volgens hem was het echter dichterbij, en leuker, om Bokito (lees: makaken) te bezoeken in Lop Buri en van daar dezelfde nachttrein te pakken.

Zo gezegd, zo gedaan. Voor ik het weet sta ik tussen eeuwenoude ruines, belaagd door makaken die uit alle hoeken en gaten lijken te komen. Uit voorzorg alle oorbellen, tassen en loshangende dingetjes in een kluis opgeborgen, want die zie je nooit meer terug als een aap die in handen krijgt! De straten zien zwart van de apen met zakken chips, koekjes, sieraden en tasjes. Als ik over wil steken, mijn belangrijke spulletjes angstvallig onder mijn shirt gestopt, zie ik een verkeersbord dat bijna omvalt onder het gewicht van 5 makaken. Het is een wonder dat de elektriciteit nog werkt, gezien de kabels regelmatig als klimrek worden gebruikt. Ik durf nauwelijks foto's te maken, bang dat een aap met mijn camera aan de haal gaat om 'selfies' te maken.

Helaas zijn op maandag veel tempels dicht, dus veel meer valt er niet te zien in de stad. Mijn nachttrein gaat pas om 10 uur 's avonds, dus ik moet flink wat tijd doden. Omdat ik niet elke seconde achterom wil kijken of er geen aap op mijn rug springt, zoek ik een gezellig restaurantje op, weg van de dierentuin. Na een aantal drankjes, een bord nasi, een avondwandeling naar de supermarkt en een paar uur wachten met een stel monniken op het station, arriveert eindelijk mijn trein met een uur vertraging.

Het voelt een beetje onwerkelijk; een supersmal gangpad met aan weerszijden bedden met genummerde gordijntjes. Ik wordt netjes naar mijn plaats gewezen, stel je voor: zo'n vier-zits bank in onze oude NS treinen, maar dan smaller en met een matrasje eroverheen. Daar zit ik dan, verrassend comfortabel, met de hobbels van de rails onder me, een slapende toerist in het bed boven me en de felle tl-buis in het gangpad. Ik sluit mijn gordijntje, doe de hoes om mijn rugzak op slot en kruip onder de deken. See you in Chiang Mai!

  • 11 November 2014 - 09:04

    Papa:

    Hoi mooie foto's hoor, je ziet genoeg daar.
    Hopelijk kan je een beetje slapen in de trein.
    XX

  • 11 November 2014 - 09:07

    Karolien:

    Zo, even bijgelezen. Wat heb je al veel meegemaakt! Supermooie foto's op facebook, ooh de reiskriebels gieren door mn lijf en ik zou zweren dat ik een iets groenig tintje van jaloezie heb gekregen ;) Nee hoor, grapje, zo te lezen heb je het heel goed naar je zin, ik kijk uit naar je volgende verhalen en foto's! Geniet er van! xx

  • 11 November 2014 - 09:42

    Ingrid:

    Hoi Mariska ik geniet enorm van je schrijven van veel avonturen en je humor.
    Liefs Ingrid

  • 12 November 2014 - 20:12

    Emmie:

    Hai mariska, wat heb je al veel gedaan en gezien en meegemaakt, mooi hoor we vinden het erg leuk om te lezen. Groetjes van ons. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 26 Okt. 2014
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 19887

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 02 November 2015

Kuala Lumpur, Indonesië en Dubai

03 September 2015 - 29 September 2015

Nieuw Zeeland

03 December 2014 - 03 September 2015

Australië

03 November 2014 - 02 December 2014

Thailand en Cambodja

Landen bezocht: